A webergonómia hallatán
nem sokban kell másra gondolnunk, mint az ergonómia szó esetében. Lényeges
különbség azonban van a kettő között, hiszen ahogyan azt a neve is jelzi, az
első az online tér ergonomikus voltával foglalkozik. Így a weblapok
használhatóságával, a felhasználók szokásainak vizsgálatával többek között.
Olyan részleteket is beleértve, mint a menük elnevezése, elrendezése, az oldal
navigációjának kidolgozása, a színek és felületek vizsgálata, hiszen a
felhasználó komfortérzetét javítja, ha a keresett információt gyorsan és
egyszerűen megtalálhatja.
„Azt értjük egy
weboldal használhatósága alatt, hogy használható-e bárki, átlagos (vagy akár
átlag alatti) képességekkel és tapasztalatokkal rendelkező számára
rendeltetésszerűen. Egy weboldal használhatósága annál jobb, minél kevesebb
erőfeszítést kell tennie a felhasználónak a kezelése során.” – olvashatjuk Steve
Krug meghatározásában.
Jakob Nielsen megfogalmazása szerint, aki a világ elsőszámú szakértője a
webes honlapok használhatóságának világában: „A web a figyelem iparága, ahol a
fő fizetőeszköz a felhasználó ideje. Mit néz meg, hajlandó-e elidőzni, és hova
fog később visszatérni?”
Ez is jól
mutatja azt, hogy miért olyan lényeges kérdés, hogyan alakítják ki az egyes
intézmények virtuális arculatukat, melynek része a honlapjuk, a különböző
közösségi oldalakon való profiljuk és minden netes megjelenésük.
Ahogyan oly sok
területen, a közoktatásnak ebben is óriási lemaradása van a versenyszférában
jelenlévő vezető cégekkel szemben, akik már felismerték ennek fontosságát az
ügyfelek megnyerésében. Az oktatási intézményeknek is fel kell azonban vennie a
versenyt ezen a téren, hiszen egyre inkább előtérbe került az elmúlt években az
iskolák szolgáltató funkciója, amelynek ez is részét képezi. Hogyan is adhatná
el magát a XXI. században egy olyan intézmény, amelynek elavult információkkal,
elavult dizájnnal és elavult szerkesztéssel létrehozott a honlapja? Pedig ha egy weblap tervezői és kivitelezői
könnyen kezelhetővé és egyértelművé tesznek egy weboldalt, akkor az bizalmat
ébreszt használóiban a weboldallal és magával a céggel vagy intézménnyel
szemben is, amelyet a weboldal képvisel.
Jakob Nielsen könyvében leírja, hogy
szerinte milyen az ideális és felhasználóbarát honlap, amely a webergonómia
szabályai szerint lett megalkotva.
A MESEJOO honlapok tulajdonságai:
M – minőségi
tartalom
E – elég gyakori
frissítés
S – sebesség
E – egyszerű
használhatóság
J – jól megfelel
a felhasználóknak
O – on-line
média előnyeit kihasználja
O – on-line
vállalati kultúra
Ezen elveket
betartva 2008-ban 83%-os hatékonyságnövekedés volt elérhető a honlapokon,
holott ez a szám már jelentős visszaesés után alakult ki. Kezdetben akár
135%-os eredménynövekedést lehetett projektenként átlagosan elérni. A
visszaesés utal arra a felismerésre, hogy valóban jelentősége van a holnapok
ergonomikus megtervezésének, amelyre az USA-ban kezdtek először ráeszmélni.
Sajnos 2013-ra vonatkozó adatokat nem találtam, pedig érdekes lenne összevetni
az öt évvel ezelőtti adatokkal. Vajon hány százalékkal esett tovább a
hatékonyságnövekedés, ha visszaesett egyáltalán.
Jakob Nielsen
vizsgálatai ébresztették rá a weblapfejlesztőket arra, hogy a felhasználók a weben nem olvasnak, hanem
„scannelnek”, azaz csak végigpásztázzák
az oldalt kulcsszavakat és fontos információkat keresve. Vagyis semmi
mást csak a lényeget akarják kiszűrni. Azokat az információkat, melyek számukra
jelentéssel, értékkel bírnak. A weblapok designja ugyan fontos részét képezi a
megjelenésnek, de a felhasználók koncentrációja a tartalomra fókuszált. A
főcímek, szövegek kapják az elsődleges figyelmet egy honlap megtekintésekor,
ezt pásztázzák át a felhasználók az első másodpercekben. Jelentősen növelheti
az oldal pozitív megítélését, ha összefoglalással indul, és tömör
megfogalmazással írt tartalmak jelennek meg rajta. Anélkül, hogy mindez könnyen
áttekinthető lenne, nem sikerülhet az oldalra látogató megnyerése, hiszen senki
sem szeret percekig vesződni az információk megtalálásával. További
hatékonyságnövelő recept a bekezdésenként egy gondolat irányelve és nem
feledkezhetünk meg arról sem, hogy azokat a tartalmakat olvassák a legtöbbet,
amelyek gördítés nélkül elérhetőek, vagyis a honlap felső részében találhatóak.
Hazánkban Rung
András vezette az első ilyen témájú kutatást a Budapesti Műszaki Egyetemen és
adta ki az egyetlen ilyen témájú magyar könyvet Kiss Orhideával (most már az
ELTE PPK oktatójával) a Gondolat Kiadónál Felhasználóbarát honlapok címmel.
Rung azóta is blogot vezet a témában, mely rengeteg írást tartalmaz tőle, és
ahol a nemzetközi irodalmakat is rendszeresen feldolgozza. Blogját olvasva találtam
rá Kurg tényezőire, melyekben a hatékonyságot látja biztosíthatónak:
·
Megtanulhatóság: Amikor
a felhasználó először találkozik a felülettel, mennyire egyszerű számára az
alapvető feladatok elvégzése?
·
Hatékonyság:
Ha a felhasználó már megismerkedett
a felülettel, akkor milyen gyorsan tud különböző
feladatokat megoldani?
·
Megjegyezhetőség: Amennyiben
a felhasználó egy ideig nem használta a felületet, a korábban megszerzett
tudását mennyire gyorsan tudja újra felidézni?
·
Hibák: Hány
hibát ejt a felhasználó, milyen mértékűek ezek, és mennyire tudják a hibáikat
könnyen javítani?
·
Elégedettség:
Mennyire megfelelő, kényelmes
a felület használata a felhasználó számára?
A fentiekből is
jól látszik relevanciája a témának, melyre sajnos hazánkban még csekély
figyelmet fordítanak. Azonban ha az oktatási intézmények elkezdik felismerni a
tudatos webergonómiai tervezés jelentőségét, versenytársaikkal szemben nagy
előnyre tehetnek szert.
Felhasznált
irodalmak, blogok, írások:
Jakob
Nielsen (2008): Usability ROI Declining, But Still Strong, URL:http://www.nngroup.com/articles/usability-roi-declining-but-still-strong/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése