Írta: Jáki Borbála
Konnektivizmus
tanuláselmélete
Azzal kezdeném, hogy mennyire új fogalomról is van szó, a konnektivizmus kifejezést az 1996-os
Pedagógiai Lexikon nem ismeri, és a’97-e wordom, aláhúzza, mint hibásan leírt
szó, de javítási lehetőséget nem is nyújt hozzá, ez az jelenti, hogy nem ismeri
még a kifejezést.
Azért ezt témát választottam, mert erről még korábban
egyáltalán nem hallottam, így gondoltam, milyen jó lenne egy új
tanuláselmélethez közelebb kerülni.
Megismerkedésem útját, egy kerekasztal beszélgetéssel
kezdem, amit az interneten néztem meg. Résztvevői olyan számomra is ismert
szakemberek voltak, akik közül néhányuk már tanított is, vagy fog még. A
beszélgetést Kulcsár Zsolt Zsolt
(Integral Vision Kft.), Nahalka István (Nahalka és Tsa. Bt.), Bernáth László
(Eötvös Loránd Tudományegyetem PPK), Tóth Péter folytatták.
Azért volt az élmény számomra lenyűgöző, mert az orrunk előtt vezettek le egy
olyan vitát, aminek segítségével, számunkra is nyilvánvalóvá vált, hogy egy új
paradigma körülbelül hogyan is tör be a köztudatba, de még inkább azt, hogyan
zajlik le annak a folyamata, hogy egy elindított törekvés, egy új tudományterület
végül új paradigmává válik. Miközben hallgattam a szakembereket, végre értelmet
nyert számomra az egyébként többször is emlegetett Thomas Kuhn könyv, „A
tudományos forradalmak szerkezete”. Többször említést tesznek rá, hiszen ő
könyvében éppen a paradigma létjogosultságáról ír. Úgy fogalmazott Nahalka László, (és most nem szó szerint
idézem), hogy a konnektivizmusnak,
adjuk meg a tiszteletet az új paradigma felé, hogy újként kezeljünk, addig,
amíg ki nem derül róla, hogy nem az. Ez a gondolat, elindította bennem az
ártatlanság vélelme gondolatát, miszerint, senki
sem tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős határozata nem állapította meg. Ez azért
érdekes, mert amíg kialakul, hogy egy új tudomány terület, paradigmává lesz,
addig igen rögös úton kell végigmennie a kutatóknak, tudósoknak. Lesznek, akik foggal,
körömmel, küzdenek megjelenése ellene, de olyanok is, akik védik, hisznek
létjogosultságában. A törvény, amit korábban említettem, azt is alátámasztja,
hogy igen fontos kérdésről van szó, hiszen, jelen esetben egy új tanuláselméletről,
amelynek igen nagy hatása lehet a társadalomra, az oktatási rendszerekre. Thomas Kuhn könyvét korábban már
olvastam, és a száraz elmélet nem igazán került hozzám közel, viszont ahogy
hallgattam a beszélgetést, megértettem miről is van szó, így nem csak egy új
tanuláselmélet kialakulásáról hallgattam előadást, hanem megértettem a
nehézségeket egy új paradigma kialakulása körül. Jegyzeteimben a következőt találtam
az írótól: az új paradigma, a tudományterület új és szigorúbb meghatározásával
jár. Akik nem hajlandók vagy nem képesek munkájukat új meghatározáshoz
igazítani, kénytelen-kelletlen elszigetelődnek, vagy más csoportokhoz kell
csatlakozniuk. (Thomas Kuhn,2000)
Miért is vezettem be a konnektivizmust ilyen
hosszasan, és tértem ki az új paradigma kialakulásának problematikájára?
A konnektivista tanuláselmélet annyira új keletű, és annyira
új cipőben jár, hogy igazából vita folyik róla, hogy egyáltalán tekinthető-e új
paradigmának, vagy csak egy új tanulási módszerről lenne szó, vagy a konstruktivista
tanuláselméletnek a leszármazottjáról?
Nahalka István arról
a problematikáról beszél, hogy nagyon közel áll a konstruktivista
tanuláselmélethez. Azt mondja, nem riválisok, mert szerinte, sokan így kezelik.
Mindkettőnél a tanulásról van szó, de nem ugyan az a tárgya. Azt mondja fő
különbségnek, hogy a konstruktivista tanuláselmélet az egyénre épül, az egyén
tudásszervezésére, amit a szociális konstruktivizmus próbált meg tágítani a
közösségi felé, de szerinte nem sok sikerrel. Ezzel szemben a konnektivizmus nem az egyénben zajló
tanulási folyamatokról, hanem egy hálózati tanulásról, emberek közötti,
hálózati tanulásáról szól. Egy olyan hálózati tudomány, amely a pedagógiában is
alkalmazható. Kulcsár Zsolt így
folytatja, „a tudás hálózatosan működik”(Kulcsár-kerekasztalbeszélgetés).
Cikkében, amit olvashatunk, egyébként a konnektivizmust,
hálózati tanulásnak aposztrofálja.
Eddig még számomra sem volt egyértelmű, hogy miről szól
valójában ez az elmélet. Ekkor szólalt meg, magamban úgy nevezem, hogy a „nép
hangja”, Bernáth László, aki
közvetítette, a bennem is felmerülő kérdést. Ahogy egy konferenciának is
megvannak az etikettjei, így gondolom a kerekasztal beszélgetéseknek is,
megszólalt a kritikai oldal. Ő ugyanis azt mondta, hogy nincs meggyőződve
arról, hogy ez egy új tanuláselmélet, hanem szerinte ez csak egy módszer. Egy
oktatás- informatikai módszere. Ez nem elmélet, hanem eszköz.
Multimédiafejlesztés, amely interneten alapul, egy olyan eszköz, ami támogatja
a tanulást, de nem több. Úgy fogalmazott, hogy nem mond számára semmit arról,
hogy miben nyújt a diákoknak mást a tanuláselsajátításról?
Kulcsár Zsolt erre
úgy reagál, hogy a szociális konstruktivizmus, ott bukott el, hogy nem lehetett
empirikus módon kutatni, viszont az internet miatt a konnektivizmust már lehet tanulmányozni. Továbbá azt mondta, hogy
nem az eszközön van a hangsúly, hanem a szemléleten. Ez egy tanulóközösség,
vagy hálózati konstruktum, aminek a médiuma az internet, amin keresztül meg tud
nyilvánulni. A konnektivista pedagógiában a hálózat alapú tanulás egy
új konstruktum, amivel meg tudunk magyarázni dolgokat.
Egy hozzászóló idézi Thomas
Kuhnt, aki azt mondja, akkor történik paradigmaváltás, mikor egy korábbival
nem tudjuk magyarázni az előző gyenge pontját, amit az újjal már igen. Úgy
gondolom, hogy ez a problémakör egyelőre, az új paradigmának készülő
tanuláselmélet, amely igazából még nem lépett ki egy régiből, de annál már
valamivel több, abba már nem is illeszthető bele.
Ez a beszélgetés számomra azért volt izgalmas, mert nem
tudtam meg mindent, ami még alapvetően a témához tartozott volna, viszont
felkeltette az érdeklődésem, hogy többet megtudjak, részletesebben megismerjem
a konnektivista tanuláselméletet.
Miről is szól
valójában a konnektivizmus?
George Siemens,
Stephen Downes nevéhez fűződik.
Ők indítottak 2008-ban a konnektivizmusról
szóló képzést, melyet teljes mértékig a konnektivista
pedagógia módszertannal valósítottak
meg. Kulcsár Zsolt, akit már korábban
is említettem, a kerekasztal beszélgetés egyik résztvevőjeként, személyesen is
jelen volt ezen az a 12 kurzusból álló képzésen, és annak tapasztalatait írja
le cikkében. Az ő segítségével kerülhetünk közelebb ennek a tanuláselméletnek a
lélektanához. (Kulcsár,1.)
A konnektivizmust
úgy emlegetik, mint a 4. nagy modern oktatásmódszertan. A másik három emellett
a viselkedésközpontú más néven
behaviorista, kognitívista modellalkotás,
és a konstruktivizmus.
Azt írja Kulcsár Zsolt,
hogy az utóbbi időben két fontos terület vált hangsúlyossá a természettudományok
terén: a hálózat- és rendszerszemlélet, valamint a káoszelmélet. Kiléptünk a
determinista, zárt világunkból, hogy teret adhassunk egy szövevényes,
megismerhetetlen, kaotikusan szerveződő világképnek. Az ember számos hálózat
metszéspontján helyezkedik el. A tanulás lényegében ezeknek a hálózatoknak az
újjászervezését jelenti. Embertársainkkal közösségi hálókat formálunk, tudásunk
a neuronjaink bonyolult hálózatában tárolódik. (Kulcsár,1.) Szerinte ez indíthatta el, hogy igény lett a mai
világban erre a hálózatalapú tanulásszervezésre. Azt írja, hogy szükség van
autonóm felfedező stratégiákra ahhoz, hogy asszociatív tanulásra legyünk
képesek, tehát a már meglévőre építsünk újat, viszont, hogy ez hatékony
lehessen, fontos, hogy a tudás, amire építünk, széles alapokon álljon, hogy az
asszociációs rendszer még több ponthoz csatlakozhasson. „Az oktatás lényege
éppen az érdeklődés felébresztése kell, hogy legyen, mert ennek hiányában az
asszociatív tanulás nem valósulhat meg.” (Kulcsár,1.)
A tudás alapú társadalom oktatási paradigmája a hálózatalapú
tanulásra épül.
Hálózatba szervezett digitális eszközök sokaságát felhőként is szokták emlegetni (cloud). Hívjuk ezt a „szuperkompjútert”
ennek megfelelően egyszerűen felhőnek.
(Kulcsár,1.)
Kulcsár cikkében azt olvashatjuk erről a felhőről, hogy 2
féleképpen viszonyulhatunk hozzá. Állhatunk hozzá passzív módon, ami azt
jelenti, hogy a felhőt, csak
információ felkutatására használjuk, viszont nem járulunk hozzá a fejlődéséhez.
Viszont a tanulás az egy konstruktív, alkotó tevékenység. A konnektivizmus úgy fogalmazható meg a
cikk írója szerint, hogy minél aktívabban részt veszünk az információk
létrejöttében, annál mélyebb struktúrákban építjük fel a tudáshálónkat, és
annál nagyobb nyomot hagyunk a felhőben.
„Ez lényegében annyit jelent, hogy a keresős-olvasós stratégiánál
megvalósítható egy magasabb hatásfokú tanulási módszer, az egyéni nézőpont
közösségi megosztása. A blogírás, fórumozás, közösségi
Link megosztás (social bookmarking), podcast, vlog (video
blog), digitális történetmesélés (digital storytelling), képmegosztás,
tartalomszervezés (RSS), kollaboratív tartalomírás (wiki), nyílt forráskódú
projektekben való részvétel (open source), aktív televíziózás (stumble
upon,blip.tv), közösségi rádiózás (blip.fm), mikroblogolás (twitter, laconica) csak
néhány példa arra, hogy milyen eszközökkel tehetjük aktívvá a digitális
tudásépítésünket.” (Kulcsár,3.)
Ezek megjelenésén túl Bessenyei
István a következő indokokat sorolja, generátorként. Az átvitel és az
elérés gyorsasága jelentősen megnőtt. A szélessávú internet-hozzáférés nagy
tömegek számára vált elérhetővé. Az információk mindenütt jelen vannak, és
helyhez nem kötött eszközökkel is elérhetőek. A nyílt forráskódú szoftverek
elterjedésével rendkívül olcsóvá és egyszerűvé vált a tartalmak menedzselése.
Lehetővé vált a személyre szabott tanulási e-portfóliók létrehozása. Megjelentek
a szabadon felhasználható tartalmak (nyílt tartalom, open courseware, open
content, CCL – Creative Commons Licence). (Bessenyei,7.)
Kulcsár azt írja, hogy a hálózat alapú tanulásnak a lényege
a csomópontok közötti kapcsolatban rejlik. A kapcsolatoknak is vannak
jellemzői: motiváció, érzelmek, mintázatok, logika, tapasztalat. A hálózat
alapú tanulás a konnektivizmus paradigmájának részét képezi.
Nyolc jellemzővel írható le:
6. Korunk alapkészsége, hogy különböző területek,
gondolatok, fogalmak között összefüggéseket vegyünk észre.
(George Siemens: Connectivism. Learning as Network-creation,
2005) (Kulcsár,7.)
Tanár szerepe a munka szervezésében
Kulcsár a
kerekasztal beszélgetésben így fogalmaz. „Míg a konstruktivista
tanuláselméletnél a tanár mentor, tutor szerepet tölt be, ahol jobban kézben
tudja tartani a környeztet, amiben tanul a diák, addig a konnektivizmusnál pedig, inspirátor szerepet tölt be. Nincs
hatalma, hogy ezt a mikroklímát befolyásolja, hanem arra van meg, hogy jó
eszköztárat mutasson meg arra, hogy hogyan lehet viszonyulni ahhoz, amit ez a
mikrovilág, az internet jelent.„(Kulcsár,
kerekasztal beszélgetés)
Bessenyei ezt
írja, az internettel kísért oktatás („blended learning”) intenzív kommunikációt
feltételez tanár és diák között. Szerinte a hagyományos oktatás nem teszi
lehetővé az interakciót, felülről lefelé irányul, a keretek nem adják meg a
vita és kommunikáció lehetőségét. A már korábban már általam is felsorolt
eszközök viszont teret adnak a határok kibontására. A tanár az elektronikus
postával bárhol elérhető. A tanár anyagai, a diákok munkái, a világ bármely,
internetes munkaállomásáról elérhető, mi több, ahogy én értelmeztem, a lényeg
ebben rejlik, kommentálható. Viszont itt kap értelmet a hálózati kapcsolat. Bessenyei úgy fogalmaz, hogyha a
hagyományos módot használjuk az információáramlásra, és minden diák kérdésével,
vagy megtett lépéssel a tanárhoz fordul, akkor igen rövid úton, kezelhetetlen
információs közlekedési dugóhoz vezet. Azt írja, hogy a megoldás, ha szakítunk
az egyirányú lineáris tudásközlés sémáival, és hálózati kapcsolatokban
gondolkodunk. Hálózati tanulás egyrészt azt jelenti, hogy megtanulnak a diákok
az interneten felkínált forrásokból, dokumentumokból, feleleteikre választ
kapni, dokumentálni, és rendszerezni. Másik kritériuma, hogy a diákok meg
tanulják használni egymás forrását is, illetve egymáshoz fordulnak segítségért.
Továbbá, beépítik a munkájukba, szakértők más csoportját az oktatási
folyamatba. Ez a társegyetemek hálózatba szervezésnek szükségességét is
jelenti, fejezi ki Besenyei. (Bessenyei,48.)
Kulcsár Zsolt
kiegészíti azzal, hogy a tanárnak kettős szerepe van: felvázolja a curriculumot
a tanulók számára, és biztosítja azt a kreatív környezetet, melyben a
résztvevők közösen bontják ki a számukra legizgalmasabb témákat, néhány
lépéssel megelőzi a tanulói közösséget, és felvázolja a fő csapásirányokat,
melyeken érdemes elindulni. Azt írja, hogy a hasonló érdeklődésű személyek
egymásra találva ötletelnek, alkotnak, projektszerűen együttműködve tanulnak. A
mentor másik lényeges feladata, hogy a tanulók által létrehozott tartalmakat
összegezze, és a saját nézőpontjával gazdagítva visszaossza a közösséggel,
szakmai kapcsolatot teremt a résztvevők között, és eszmecserére serkent. Nem
nehéz belátni, hogy csak akkor működik jól ez a megközelítés, ha a résztvevők
belülről motiváltan, kíváncsiságtól vezérelve vesznek részt a képzésen. (Kulcsár,9)
Összefoglalás előtt, akkor egy példa Kulcsár Zsolt szerint, hogyan is lehet megszervezni egy ilyen
kurzust, és ennek segítségével talán értelmet is nyer ez a az új paradigma
törekvés, mint tanulásszervezés, tanuláselmélet.
„Kurzusszervezés lépései:
Curriculum / tematika. Célszerű mindenekelőtt ezt megírni.
Már a kurzus elindítását megelőzően néhány héttel jó közzétenni, hogy minél
többen megismerjék, és előre gondolkodhassanak a felvázolt tematikáról. A
részletesebb kifejtést a kurzus elindítása után érdemes hétről hétre megírni.
Ezáltal minden hét témájához kapcsolódó háttéranyag az újdonság erejével hat.
Tartalom aggregációk. A tanár egyik fontos feladata, hogy figyelje a résztvevők
tevékenységét (blogokat, fórumokat, levelezőlistát,
mikroblogot, stb.). Ehhez a legkülönfélébb tartalom aggregáló eszközöket veheti
igénybe (pl. memetracker for
drupal, friendfeed, google alerts, yahoo pipes, stb.).
Napi e-mail archívum. Az aggregált tartalmak
tömörített formában való közzététele.
Minden nap egy-két tucatnyi cikk kiküldésével a tanár
megkönnyíti a tanuló dolgát a szakmai forrásanyag keresésében. A tanulók által
létrehozott bogbejegyzésekből összeállított napi e-mail fontos szerepe, hogy
felhívja a résztvevők figyelmét a jobban sikerült cikkekre.
Tanári reflexiók.
A személyes vélemény megfogalmazása roppant fontos motivációs tényező. A
lelkesedés közvetítésének egyik fontos eszköze a blog. A résztvevők a tanár
reflexióit olvasva könnyebben ráéreznek a „téma ízére”.
Podcast, blog. A bogbejegyzések mellett célszerű
rövid szösszenetek, interjúk formájában körüljárni egy-egy fontosnak tartott
témát. Ez fontos kiegészítője lehet a bogbejegyzéseknek. A résztvevők egy-egy
jól sikerült tematikus cikke jó apropó lehet arra, hogy online interjút
készítsen a tanár vele (pl. skype, google talks, ustream); érdemes továbbá
hazai és nemzetközi szakértőket megszólítani egy-egy téma kapcsán.
Prezentációk. A szakmai hitelesség egyik feltétele
nyilvánvalóan az, hogy a tanár már évek óta ismert szaktekintélynek számít az
adott területen. A jól felépített prezentációk, előadások közzététele,
behivatkozása fontos támpont lehet a diákok számára. (pl. slideshare).
Mikroblog. A mikroblog ideális technika arra, hogy a
résztvevők tájékozódjanak egy-egy éppen aktuális eseményről. Választhatunk akár
publikus megoldást (pl. Twitter), vagy a kurzusra dedikált, regisztrációhoz
kötött rendszert (pl. Laconica). A mikroblog roppant hasznos eszköze a gyors
gondolatcsere támogatásának, a résztvevők közötti kommunikáció serkentésének.
Sok esetben egy nagyságrenddel hasznosabb, mint a klasszikus csevegő szobák
használata (chat).” (Kulcsár,10.)
Nagyon érdekes volt számomra, hogy megismerkedhettem egy kis
részletével annak, hogy hogyan is születik egy új paradigma. Nagyon tetszett,
hogy ezt a folyamatot pont egy kerekasztal beszélgetés során nézhettem, ami
személyesebb, hiszen arca van a „vita feleknek”, és a témához való viszonyt is
formálja az előadó személye, előadásmódja és a kérdéskörhöz való viszonyulása.
A témát főként internetes anyagokból dolgoztam fel, de talán pont ez is a konnektivizmus egyik lényeges eleme?
Kíváncsian várom, hogy mit hoz nekünk a jövő „hálózati pedagógiája”?
Felhasznált irodalom:
Bessenyei István: Tanulás és tanítás az információs
társadalomban, Budapest
Utolsó letöltés: 2013.május 26.
Bessenyei István: Napló a hálózati tanulásról, Budapest, http://www.infonia.hu/digitalis_folyoirat/2005_3/2005_3_bessenyei_istvan.pdf
Utolsó letöltés: 2013.május 26.
Kulcsár Kis Zsolt: Konnektivizmus, Budapest, URL:http://matchsz.inf.elte.hu/tt/docs/Kulcsar-Zsolt-Halozati-tanulas.pdf
Utolsó letöltés: 2013.május 25.
Kulcsár Kis Zsolt, Nahalka István,Bernáth László, Tóth Péter
http://videotorium.hu/hu/recordings/details/3443,Konnektivista%20tanulaselmelet%20a%20negyedik%20okatatasi%20paradigma
Utolsó letöltés: 2013. május 26.
Thomas S. Kuhn, 2000: A
tudományos forradalmak szerkezete. Osiris kiadó, Budapest.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése