2014. május 6., kedd

E-learning az oktatásban és tanulásban



Bevezetés

A blogbejegyzésem témájául az E-learning rendszert választottam. Korábbi tapasztalataim alapján és különböző ismerőseim beszámolói és tapasztalatai alapján írom le meglátásaimat.
Azt gondolom, hogy a témaválasztás kifejezetten időszerű és aktuális, hiszen a felsőoktatásban is egyre inkább teret nyert a távoktatás és azon belül is nagyban támaszkodnak az internet biztosította lehetőségekre.

A bejegyzés célja egy általános tájékoztatás arról, hogy mit is lehet tudni az e-learningről. Mi is az az e-learning, kialakulása, előnyök, hátrányok és felsőoktatási-felnőttoktatási aspektusai.

Az E-learning mint kifejezés is a manapság oly divatos E betűs - internettel kapcsolatba hozható - szavak csoportjába sorolható (pl. E-bolt).
Ha meg akarom fogalmazni, hogy mit is jelent a fenti szó, akkor egy egységben kell gondolkodnom, ami a számítógépes tudás és az emberi tudás egyfajta együttesét alkotja.
Az információs társadalom fejlődésével a élet szinte minden területén igény mutatkozik a fejlesztésre.
Az oktatás területén is rengeteg új lehetőséget nyújt a számítógép elterjedése így kézenfekvő megoldás az oktatás és számítástechnika ötvözése.

Sokféle megfogalmazás létezik, de nekem legjobban a következő megfogalmazás tetszett:

"Olyan oktatási forma ami elektronikus úton valósul meg."

https://lh4.googleusercontent.com/uwuqDgme-OCC6rWPVYJK3FcYdyZJsXrtssaaWkxbRQbZYX-laaiWIjWCapPGx5jcofcJTfdJjgULc5jyS9D3cu2LHGaMEFxHvL5kCDYAWzKYOG-r7nEEj0aSOwhZZkxVgA

Az e-learning 3 összetevője: Computer Based Learning, Web Based Learning, Distance Learning.

Nagy előnye, hogy költséghatékony és sok ember számára elérhető ráadásul rugalmas tanulást tesz lehetővé.

Az e-learning rövid története

Attól függően, hogy milyen formában változott az emberek életkörülménye, tulajdonképpen életre hívta az e-learninget, jóllehet, ez egy hosszú folyamat eredménye volt. Alapjául azt lehet tekinteni, hogy milyen eszközökkel helyettesítették a tömegkommunikációt. Ha ebből indulunk ki, akkor három fejlődési szakasza van az e-learningnek.

Az első szakasz az 1840-es évekre tehető, ekkor terjedt el a bélyegek használata is és ezáltal a levelező oktatás. A Nagy-Britanniában élő Isaac Pitman neve merül fel a korszakról szót ejtvén. Ő volt, aki a gyorsírást oktatta. 1917-ig más országokban is megjelent a levelező oktatás:
Németországban 1856; Franciaországban 1877; Svédországban 1898, Amerikában 1891, illetve Ausztráliában 1914.

A második szakaszban a tananyagot rádión
keresztül juttatták el a diákokhoz. Ez a kísérlet is Nagy-Britanniából indult ki, de korántsem
akkora sikerrel, mint a levelező oktatás. Sokkal inkább a hagyományos képzési módszerekkel
párhuzamosan, azok kiegészítésére használták. 1927-ben volt az első kísérlet, a BBC
iskolarádiós műsorok sugárzását tűzte műsorára. Természetesen ezt a módszert is átvették más
országok: Franciaország 1937; Amerikai Egyesült Államok 1939; Ausztrália 1942;
Szovjetunió 1920-as évek, egyéb volt szocialista országok 1950-es évek, de sehol sem tett
szert vezető szerepre az alternatív oktatási módszerek között.

A harmadik szakasz az 1980-as évekre tehető, amikor a fejlett országokban megjelenik a számítógéppel támogatott oktatás (Magyarországon a 1990-es években). Ez a fajta oktatási mód új
lehetőségeket nyit meg az oktatás, képzés területén, azáltal, hogy lehetővé teszi az eddig csak
elszigetelten alkalmazható eljárások immár együttesen történő felhasználását. A levelező
oktatás csupán vizuális úton juttatta el a diákokhoz a tananyagot. A rádió útján történő képzés
ezzel szemben éppen, hogy vizuális élményt nem nyújtott, csak a hallásunkra
„összpontosított”. A számítógép alkalmazásával lehetővé vált a többi érzékszervre történő
együttes hatásgyakorlás anélkül, hogy ehhez különböző eszközöket kelljen felhasználnunk. A
számítógép ugyanis lehetővé teszi az audiovizuális eszközök egyszerre történő alkalmazását.

Az e-learning előnyei

Mivel elektronikus úton történik a tananyag terjesztése, ezért rendkívüli módon költséghatékony
Szabad időbeosztás, hiszen a tanulás otthon történik, így akár munka mellett is végezhető
Egyszerű tárolás, hiszen a tananyagokat sokáig lehet megőrizni, azokat bárhogy rendezni, variálni
Objektív értékelés, hiszen mindenki ugyanazt tanulja, mindenkinek ugyanakkora időkorlátja van az adott feladat elvégzésére és az emberi tényezőt ki lehet zárni az értékelésből

Internet hozzáféréssel tehát minden gépről elérhető ez az oktatási forma országhatároktól függetlenül. Egyszerűbb a tanár számára az értékelés és nem kell külön fogadóórákat tartani. Előny lehet a diákok számára, hogy nem kell nagy plénum előtt megjelenniük ezért nem lesznek frusztráltak, megilletődöttek.

Az e-learning hátrányai

Nincs csoportos motiváció. Bizonyos tananyagokat könnyebb csoportban végezni és plusz motivációt is jelent. Illetve szerintem általánosan igaz, hogy mindenkiben van egy kis versenyszellem, ami a tanulás esetében is hasznosnak bizonyulhat.

Gyakorlat hiánya. Ez természetesen tananyagfüggő, de vannak bizonyos ismeretek, amiket csak vizuális és demonstrációs módszerrel lehet elsajátítani.

Személytelenség. Ahogy fentebb írtam, valakinél előny az, ha nem kell személyesen konzultálnia senkivel, de valakinél meg pontosan az ellenkezője igaz, hogy szüksége van a személyes visszajelzésre.

Az e-learning és az ELTE

Az e-learning keretrendszer az ELTE PPK-ról indult ki. Több mint 1500 online kurzust lehetett felvenni (Ollé, 2010) az ELTE-n. Ez kb. minden 10-11. kurzushoz létrehozott online felületet jelent. Naponta 1000-2000 ember használja függően a szorgalmi vagy vizsgaidőszaktól.
A rendszer alapját a kari ügyfélszolgálatok képezik (IKT tanácsadás). A leendő fejlesztések között szerepel a nagyszámú könyvtáradatbázis digitalizálása és a videóanyagok feltöltése is.

A felnőttoktatással összehasonlítva elmondható, hogy a felsőoktatásban jóval elterjedtebb az e-learning használata. Itt általában az infrastrukturális háttér is kivétel nélkül rendelkezésre áll. A felnőttképzés célja az LLL (Life Long Learning) biztosítása bármelyik életszakaszban. Egyre több felnőttképző intézmény nyílik, ám sokban még nem adottak az IKT eszközök illetve a tanulók sincsenek birtokában megfelelő eszközöknek.

Összefoglalás

Az látszik, hogy az elektronikus tanulás kifizetődő hiszen költséghatékony és nagy célközönséget ér el. Befolyásolják az e-learning elterjedését a régiós különbségek. Egyértelműen egy fiatal oktatási rendszerről beszélünk, ami Magyarország vonatkozásában még fiatalabb. Idő kérdése minden. Mégis azt lehet mondani, hogy egy fontos folyamat kezdődött meg és már ez is több évet ölel át.



Felhasznált Irodalom

Lengyel Zsuzsanna Mária (2007):  E-learning: tanulás a világhálón keresztül, Debrecen
Utolsó letöltés: 2013.12.09.

Orbán Brigitta (2003): Az e-Learning nemzetközi és magyarországi tendenciái, Budapest
Utolsó letöltés: 2013.12.09.

Dr. Ollé János (2010): Az e-learning  intézményi bevezetésének tapasztalatai, eLearning Road Show rendezvénysorozat, Szeged

Dr. Ollé János (2010): Az Eötvös Loránd Tudományegyetem eLearning rendszere és IKT fejlesztései,
II. Oktatás - Informatikai Konferencia

Utolsó letöltés: 2013.12.09.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése